یک داروی جدید تنظیم کننده ماکروفاژها در درمان زخم پای دیابتی موثر عمل کرد

7 سپتامبر 2021 - طبق جدیدترین نسخه از مقاله ی منتشر شده در  JAMA Network Open ، شواهد علمی تجمیعی نشان می دهد که هدف قرار دادن فنوتیپ های ماکروفاژها ممکن است یک درمان بالقوه موثر برای زخم پای دیابتی(DFU) باشد زیرا هایپرگلایسمی نسبت ماکروفاژهای M1 پیش التهابی به ماکروفاژهای M2  پیش ترمیمی را افزایش می دهد. این مطالعه اولین کارآزمایی بین المللی بالینی تصادفی در فاز 3 است، که نشان می دهد یک داروی تحقیقاتی قادر به تنظیم فعالیتهای ماکروفاژهایM1/M2  در بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی (DFU) است. ON101، یک کد تحقیقاتی است که به این داروی موضعی داده شده است و نام تجاری آن  Fespixon است. این مطالعه برتری بالینی این دارو را نسبت به مراقبت های استاندارد (پانسمان جاذب) نشان داده است. نقطه پایانی اولیه که بهبود کامل زخم بود، در60.7 درصد از گروه ON101 و 35.1درصد از گروه مقایسه(پانسمان جاذب) در طول دوره درمان رخ داد(p=0.0001).

زمان لازم برای بهبودی کامل، نقطه پایانی ثانویه بود، که در گروه ON101 سریعتر بود(p=0.002). محققان گزارش دادند که "استفاده موضعی از ON101 با گاز، بلافاصله پس از دبریدمان، اثر درمانی قابل توجهی را در مقایسه با پانسمان جاذب در همه بیماران، از جمله افرادی که دارای عوامل خطر مرتبط با DFU هستند، نشان داد".

این مطالعه همچنین مشخصات ایمنی خوبی از داروی مورد مطالعه را نشان داد. عوارض جانبی ناشی از درمان در مطالعه جدید در 5.7 درصداز گروه درمان و 4.4 درصد از گروه مقایسه(پانسمان جاذب) رخ داد(P=0.77). هیچ عارضه ی جانبی جدی مرتبط با این دارو گزارش نشده است، در حالی که استئومیلیت در یک بیمار در گروه مقایسه رخ داده بود.

اگرچه درمان های فعلی شامل ترمیم بافت یا استفاده از عوامل ضد التهابی، ممکن است به بسته شدن یا کنترل پیشرفت DFU کمک کند، اما اکثر این درمان ها با شواهد بالینی به خوبی پشتیبانی نمی شوند یا برای مراقبت های معمول توسط کار گروه بین المللی پای دیابتی توصیه نمی شوند. علاوه بر این، افزایش سالانه قطع عضوها نشان می دهد که ما به بهبود درمانهای DFU، نیاز داریم.

این داروی جدید موضعی توسط سازمان غذا و داروی تایوان تأیید شده است و در مارس 2021 از سوی سازمان غذا و دارویایالات متحده، گواهی fast track ، را دریافت کرد. پیش بینی می شود ON101، بعنوان داروی تنظیم کننده ماکروفاژها که متفاوت از پانسمان های حفظ رطوبت عمل می کند، به یک جایگزین درمانی فعال برای درمان خانگی و اولیه ی بیماران مبتلا به DFU مزمن، تبدیل شود.

منبع:

https://www.biospace.com/article/a-novel-macrophage-regulating-new-drug-has-shown-promise-in-treating-diabetic-foot-ulcers-according-to-the-latest-issue-of-article-published-by-the-jama-network-open/